O Laie… Bucalaie
Ce pacat ca nu am fost invatati “Balada Oii”(… “Mioritza”…) in varianta Ei… Arhaica.
Varianta consemnata de Ioan Sincai in 1794.
Originalul!.. fata de care… “Mioritza lui Alecsandri” este o varianta… culta.
Nu ar fi nicio problema cu ideea de “Varianta Culta”. Ar fi insa, una legata de Continut si Semnificatie - cu totul Diferite.
Iata cum este intr-adevar Balada Mioritei… de sec. XVIII:
.
.
.
“Aude-sa, Doamne, aude
Peste cel plaiut de Munte
Un suier, Doamne, suier
Ca acolo, Doamne,
Sunt numa Trei Pacurarasi
Doi is cei mari
Si-s Veri primari
Unu-i mic si-i Strainel.
Acel mic si strainel
Ca la Apa l-au manat
Pana-n apa au umblat
Foarte mult l-au judecat
Ca pe dansul sa-l omoare
Oile sa I le ieie
Da el cand din apa au venit
El numai au avut
O mioara zdravioara
Si nainte a iesit
Ci din grai as-au grait:
-Dragii mei Verisori,
Daca pe mine mi-ti omori
Langa mine puneti
Fluierul de dreapta
Bucinul de-a stanga
Cand vantul a sufla
Fluierul a fluiera
Si Bucinul a bucina
Numai rasunul
Ca mi-a rasuna
Peste munti numai la ai mei doi Parinti
Si rasunul de me-a merje
Peste brazi la ai mei Frati… (…pana aici este redata Balada Originala in mediul online romanesc; versurile ce urmeaza, fiind considerate ca “nu au nici o legatura cu tema mioritica”… Ma intreb: Nu cumva… noi nu avem legatura cu niciun Mit Fundamental care se vrea… a ne reprezenta?!)
Intr-o verde dumbravita
Este o rece Fantanita
La acee rece fantanita
Sunt doua Luminite
Ca-s ochii Serpelui
Ca macar cat le-a ploua si le-a ninje
Acelea nu se vor stinje
Ca Serpele au mancat
Numai un Voinic a scapatu
Cheptu lui le-au mancat jumatate
Jumatate de cutite de aramite
Cu iele fu-ntins
Da el din grai asa au grait:
-Cine a veni sa ma scoata
Vina frate si vina Tata si vina Maica
Oile mi le-au luat
Si mana mi-au taiat
Si m-au legat
Cu spatele la Brad.”
………………………………………………………….
Nici urma de oaie nazdravana,.. de mandra mireasa,.. de smiorcaieli metafizice si cununi stelare. Din contra!
Apar, in schimb, motive interesante: Al “Trimiterii pe Apa”… judecatii lumesti; Al “Strigatului din Gura de Sarpe”… care ‘l inghite pe condamnat; Al Sarpelui Judecator al Sufletelor si Pazitor al Apei celei Vii; Al Bradului de Sacrificiu… ce da sens Colindei… culese de Sincai.
Pe scurt, este vorba de Judecata unui Talhar… si Pedepsirea lui.
Pedepsire… “Aici”… prin Taierea Mainii, Legarea de Brad si… probabil… ruperea in moaca. Desi…putea fi utilizat si Baltagul… cu succes.
“Dincolo” de pedeapsa Trupului urmeaza Judecata Sufletului de catre Sarpe.
Deznodamantul este nefast in lipsa Aramei,.. in absenta Salvatorilor,.. si’n prezenta Vinovatiei.
…Pentru ca Arama este victorioasa impotriva “colcaielii neolitice”;
Pentru ca nu mai poti spera decat in Familie… atunci cand ti-ai tradat “Camarazii de Indeletnicire”;
Pentru ca nu are cine sa te salveze de vina Tradarii… nici macar in Lumea de Apoi… pentru ca Mantuitorul Borfashilor nu fusese inca inventat… atunci cand prin Muntii Nostri se facea Judecata intre Barbati.
Ca orice borfash ruman… CioBanelu’ nostru spera…
La o Eliberare…
La un Val de Simpatie Crestineasca…
La o Imagine Iconica peste veacuri… etc.
.
.
.
Vlad Totoianu
P.S. Intr-adevar,.. Varianta Alecsandri este mai apropiata de “inima” noastra :
1. Face dintr-un “penal ordinar” - un ” vai-de-el-saracu’ “,
2. Face din Justitie - o intruchipare a Raului,
3. Face din rumani - nishte Cre(s)tini Absoluti.