“Limes Dacicus Orientalis”?
LÍMES s.n. Dispozitiv de apărare construit de-a lungul granițelor Imperiului roman, alcătuit dintr-un zid continuu de piatră sau dintr-un val de pământ. [< lat. limes] Sursa: DEX ‘98
Nu vad un limes oriental… si nici nu va fi nimic de vazut in acest sens prin Dacia.
Dacia nu era aparata de un “Limes Oriental”. Nu avea cum sa fie aparata printr-un asemenea “sistem defensiv”. De ce?… pentru ca adversarii din Est erau hoarde Sarmatice si Gotice; cavalerie usoara/grea/mixta care inainta cu minimum 60km/zi.
In traducere: Trei zile intre Vlahitza si Alba; Patru zile intre Intorsura si Alba!.. adica… Grav! Dar… sa nu ne speriem prea tare… Romanii au fost “baieti destepti” si nu au facut ei cum ne “inchipuim noi” - de tembeli ce “suntem”; un “limes estic” pe aliniamentul: Ilisua - Brancovenesti - Inlaceni - Olteni.
Un Limes se preteaza in Britannia,.. in Germania, Raetia, Noricum sau Pannonia unde adversarii erau hoarde Caledoniene si Germanice de luptatori pedestri; infanterie usoara/grea.
In fata unei agresiuni masive purtate de cavalerie - te aperi “IN ADANCIME”, pe caile de acces inspre “Comandament”.
Ma refer la urmatoarele: 1. Bistrita-Somes spre Potaissa; 2. Somes(in amonte) spre Porolissum; 3. Bistrita-Mures spre Apullum; 4. Trotus-Tarnave spre Apullum; 5. Oituz-Olt-Tarnave spre Apullum; 6. Buzau-Olt-Cibin-Mures spre U.T.S.
Pe aceste axe, te poti apara eficient daca alerta se face, cel tarziu, la traversarea Prutului. Adica, spre exemplu, o patrundere pe directia: Cahul-Adjud-Miercurea Ciuc-Vlahitza, poate fi oprita in Odorhei, de cohorte plecate din Apullum - in patru zile. Daca pierzi momentul alertei de traversare a Prutului, este mai complicat sa dai o riposta eficienta.
Fiind “mai complicat”… va fi necesar un sprijin de la “Camarazii de pe Rapa Dunarii”. Astia, trebuiau sa ajunga rapid, in cel mult o saptamana, sa “inchida bresa estica” si sa anihileze decisiv patrunderea barbarilor. Pentru “alerta precoce” intre Nistru si Prut, trebuia sa existe un intreg sistem de Observatie si Semnalizare, pe directie Est-West, intretinut de trupe din Moesia Inferior si legat informativ de Apulum.
Asa se si intampla:
Din Novae, Durostorum sau Troesmis, in sase zile de mars fortat, Romanii aveau trupe in Dacia Apulensis - prin Oituz, Tataru, Rucar sau Turnu Rosu.
Apare intrebarea, normala dealtfel : Cum si-au inchipuit “ai nostri” ca Muntenia, Vrancea si Sudul Moldovei au ramas “libere” si “neatarnate”… ale “dacilor liberi” si “neatarnatilor de sarmati-roxolani”?..
Probabil, visau stupefiati cu ratiunea suspendata’n ideologie, la nishte “daci ilegalishti” dan’ mishcarea de rezistentza!.. Haiduci la drumu’mare (ala pavat, de 12m latime, cu rigole si statii) jefuind “imperialishtii” si “dinamitand” podurile de piatra cu IED-uri camuflate in tzurcane. Cred ca asta este!.. Explicatia, bineinteles!
Mai… Inteligentzilor!.. Daca aveti locuire de sec. III in Bretcu, Borosneu si Cumidava… cum “p… calului” puteti voi debita gogomanii legate de abandonarea castrelor din Muntenia si Buzau?.. sau, poate, nu vedeti ce legatura “este”?.. Va zic io: In acele trei castre astea se “terminau” Trei Drumuri Romane dinspre Sudul Dunarii - prin Ce, voi in intzelepciunea si cultura voastra, ziceti ca era “Teritoriul Dacilor Liberi, Carpi si Roxolani”. Nenicii astia, inchipuiti de voi ca un fel de anarhishti-bolshevici-anti-imperialishti,.. banuiesc, erau ostili “asupririi” si “ocupatiei” romane… Nu-i asa?!
Bah!.. mari tembeli i-ati crezut voi pe Romani. Din pacate, era doar o “proiectie psihologica” ba-baietzilor! Intelegeti mah?!.. cu Limesu’vostru cu tot!
In SfarShit…
Va propun sa uitati de “Limesul Oriental” pana nu vin aia - intr-adevar destepti, din Europa, sa va faca de tot rasu’. Dati-o si voi cumva,.. cotita: “In lumina noilor descoperiri arheologice, consideram Limesul Alutan, TransAlutan si Oriental - mai degraba: Structuri de Control Militar a unor Rute Comerciale de Interes Strategic”…
Poate ca veti spune… desi… am mari indoieli: “Pai… cu abandonarea TransAlutan-ului si a S-Est-ului Transilvaniei in ultimii 30 de ani ai Daciei Romane… cum ramane?!”
Ramane cum e ramas!..
Transalutanu’ era, in primul rand, un DRUM… si odata cu stabilirea “Purtatorilor Culturii Santana-Cernyakhov” i.e. (Sarmati si Goti) in Moldova, Muntenia, Ciuc si Depresiunea Brasovului,.. s-a abandonat drumul prin Rucar si s-a incercat ridicarea unui “Limes Estic” pe Olt si interiorul Carpatilor Orientali. Idee abandonata, si ea… dupa dezastrul de la Abrittius in 251 e.n.
Sau… poate veniti unii cu ideea ca Yazigii si Roxolanii comunicau unii cu altii prin Dacia Malvensis (Oltenia, Banat)!?.. prin Limesul Alutan… A!.. si TransAlutan. Eventual, si peste Podul de la Drobeta!
Urata… Urata de tot “logica voastra”.
“Comunicarea” aceasta, intre barbari, vazuta din perspectiva lui Jordanes, nu se aplica in Imperiu - in niciun Imperiu! Sarmatii… nu aveau cum sa “comunice ei… intre ei” taind axul principal de comunicatii in Dacia: Sirmium-Singidunum-U.T.S-Apulum-Potaissa. Ei au fost tolerati, probabil, sa tranziteze prin Nord - Dacia Porolossensis, prin Pasul Bargau.
P.S.
Pana cand ne vom da NOI seama… “care-i treaba” cu Limesul Daciei; cate limesuri sunt defapt?.. cand au fost facute?.. cum erau orientate?.. erau limesuri?.. cand a fost organizat acel Limes Moesiae in Basarabia ? (click) … Pe unde au fost Drumurile prin Dacia?.. etc.. ALTII,..VOR FI TERMINAT DEMULT LUCRAREA INCEPUTA (click).
Vlad Totoianu